Motoryzacja

Opony całoroczne i sezonowe – najważniejsze różnice?

Każdy posiadacz pojazdu wie jak zasadniczy dla bezpieczeństwa podróży jest wybór właściwych opon. Pomimo tego, że w Polsce zimy rzadko bywają zimne i śnieżne, jazda przez cały rok na oponach letnich nie jest dobrym pomysłem. W sezonie chłodów, kiedy drogi stają się śliskie warto przemyśleć zmianę opon letnich na zimowe, bądź alternatywą jest zakup kompletu opon całorocznych. Jest to na pewno rozwiązanie bardzo komfortowe, ponieważ nie trzeba zmieniać opon dwa razy do roku. Wielu kierowców zastanawia się czym różnią się tego typu opony od sezonowych, a przede wszystkim, czy mogą one zagwarantować właściwą przyczepność podczas dużych mrozów i oblodzonych ulic? Dla kogo opony całoroczne będą dobrym rozwiązaniem? Czy zakup jednego zestawu opon całorocznych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?

Opony wielosezonowe czy sezonowe – różnice 

Rolą opon jest zapewnienia dobrej przyczepności, a tym samym bezpieczeństwa na drodze. Aby tak się stało, powinny być one właściwie dopasowane do warunków atmosferycznych. Inaczej skonstruowane są opony dedykowane do jazdy w wysokich temperaturach, a inaczej takie, których używa się w mroźne, śnieżne dni. Opony całoroczne są w pewnym sensie kompromisem. Opony całoroczne powinny sobie poradzić w każdej pogodzie. Na rynku dostępne są trzy typy bieżników używanych zarówno w odmianach wielosezonowych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne a także kierunkowe. Rzeźby w oponach wielosezonowych mają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że taki bieżnik posiada dwie strony – letnią i zimową. Opony całoroczne różnią się od tych sezonowych również mieszanką, jaka została wykorzystana do produkcji gumy. Jest ona przystosowana zarówno do jazdy w ujemnych, jak i wysokich temperaturach. Warto także wspomnieć, że opony całoroczne będą dobrym wyborem przypadku samochodów używanych przede wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które każdego roku pokonują ponad 15 000 km muszą mieć opony sezonowe.

Opony całoroczne – plusy i minusy

Opony wielosezonowe są mniej kłopotliwe w korzystaniu od opon sezonowych. Nie trzeba wymieniać ich dwa razy w roku, a tylko raz na jakiś czas zdjąć je, aby zamienić miejscem. Niewątpliwie, nie musimy troszczyć się przechowywaniem dodatkowego zestawu opon. Przy oponach całorocznych nie musimy się martwić, że zastaną nas przedwczesne mrozy, co w przypadku opon letnich może być niebezpieczne. Oczywiście opony wielosezonowe są oszczędną opcją, ale trzeba być świadomym tego, że posiadają one pewne wady. Na rynku są dostępne modele, które lepiej radzą sobie w warunkach zimowych, inne z kolei w warunkach letnich. Dlatego niezbędne jest pójście na kompromis. Opony całoroczne w czasie niskich temperatur mają cechy podobne do opon zimowych średniej klasy, jednak nieco gorzej poradzą sobie latem na suchej drodze od dobrej jakości opon letnich. Formalnie rzecz biorąc opony wielosezonowe są oponami zimowymi.

Opony sezonowe i wielosezonowe – dla kogo?

Kupno opon jest zasadniczym wyborem, przed którym wcześniej czy później stanie każdy kierowca. Należy dobrze go przemyśleć, aby jazda samochodem była komfortowa i bezpieczna. Jeżeli posiadamy jakiekolwiek wątpliwości, można pójść się do profesjonalnego sklepu i skonsultować się specjalistą. Tego rodzaju sklepy można znaleźć niemal w każdym większym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Zazwyczaj przyjmuje się, że opony wielosezonowe są dobrym rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą najczęściej po mieście do 15 tysięcy kilometrów rocznie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.